مباحث کلی امامت / ویژگی های امام / عبوديت آل رسول

پرسشپاسخ
امامان معصوم با داشتن مقام عصمت چرا این همه استغفار و گریه می کردند؟علّت اینکه امامان بیشتر در برابر خداوند خاضع شده و آن گونه از ترس خدا گریه می کردند. این بود که شناخت آنان نست به خداوند از دیگران بیشتر بود و اینکه خویشتن را گناهکار می دانستند در همین رابطه بود چون عظمت و بزرگی خدا را با اعمال خویش مقایسه می کردند و می دیدند اعمال آنها در برابر عظمت، خداوند ناچیز است، از این رو خویشتن را مقصر به حساب می آوردند نه اینکه در واقع هم گناهکار باشند چون بر اساس دلیل های قطعی امامان معصوم«علیهم السلام» بوده و از گناه و لغزش مصونیّت داشته اند.

« بخش پاسخ به سؤالات »
امام که خودش «صراط مستقیم» است چگونه از خداوند درخواست هدایت به صراط مستقیم دارد؟اوّل باید واژه «صراط مستقیم» را بررسی کنیم و بعد از روشن شدن معنای آن خواهیم دانست که چگونه ائمه«علیهم السلام» که خود صراط مستقیم بودند از خداوند طلب هدایت به راه راست داشتند. صراط مستقیم، راه نزدیک و میان بر است، راه عبودیّت و اطاعت است؛ صراط مستقیم همان بندگی و عبودیّت حق است نه صرف عبادت و نماز و خدمت به خلق و... «ان اعبدونی هذا صراط مستقیم؛ مرا بندگی کنید که این صراط مستقیم است». و اطاعت و عبودیّت یعنی به امر و فرمان او چنگ زدن. طبیعی است که اطاعت بدون «امر» معنا ندارد. امر، یعنی دستورات الهی و مؤمن در هر لحظه و در هر موقعیّت باید امر حق را امتثال کند، امتثال امر حق باید مهم ترین و ضروری ترین کار باشد. در زمانی که دین حق به خطر می افتد، مؤمن مال، جان و اهلش را فدای حق می کند. امر، دستور مشخصی نیست، بلکه در هر موقعیّتی، دستور ویژه ای، مهم ترین فرمان است که کسی که به عبودیّت او رسیده با امتثال آن امر، در واقع در صراط مستقیم قرار می گیرد. پس شرایط و موقعیّت های مختلف، برای ما دستورات و امرهای متفاوت را به وجود می آورد.
عبد مطیع، آنچه را که از او خواسته اند امتثال می کند و این می شود «صراط مستقیم» که همان عبودیّت و اطاعت است. حتّی رسالت رسول خدا بعد از عبودیّت او بوده است: «و اشهد انّ محمداً عبده و رسوله» و اینجاست که بهترین الگو برای برخورد با تکالیف در موقعیّت های متفاوت معصومین«علیهم السلام» هستند که در روایات از آنها به «صراط مستقیم» تعبیر شده است و خود معصومین دائماً نیاز به هدایت به صراط مستقیم دارند؛ زیرا هم عبودیّت درجاتی دارد و هم امر حق مراتبی و آنها که درجات بالایی دارند، مورد خطاب امر مهم تری هستند.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی