مباحث کلی امامت / ویژگی های امام / واسطه در فیض

پرسشپاسخ
مگر خدا مستقیماً نمی تواند فیض به بندگان برساند؟آن این است که واسطه قرار دادن امام زمان«علیه السلام» نه به خاطر این است که نعوذ باللَّه خداوند قدر نیست به طور مستقیم فیض به بندگانش برساند ممکن است واسطه قرار دادن از جهت عدم قابلیّت موجودات برای دریافت فیض مستقیم از خداوند باشند برای این که مطلب به ذهن نزدیک گردد مثلاً برای این که لامپهای معمولی از کارخانه برق بگیرند باید یک دستگاهی به نام ترانسفور موتور وجود داشته باشد که برق از کارخانه به لامپ ها برسد.
و این که خداوند بتواند مستقیماً فیض به بندگانش برساند موجب این نمی شود که نقش وسائط فیض را منکر شویم مثلاً خداوند قدرت دارد انسان را مستقیماً خالق کند امّا این که پدر و مادر در این نوعی وساطت دارند آیا می شود نقش آنان را منکر شد و بگوییم آنان چه فایده ای دارند؟

« بخش پاسخ به سؤالات »
آیا لفظ جلاله و سایر اسماء اللَّه از قبیل: خالق و رازق و محبی و ممیت را می شود به غیر از باری تعالی(مثلاً به ائمه معصومین«علیهم السلام») اطلاق کرد؟لفظ جلاله و اسمایی از قبیل خالق، رازق، محبی، ممیت و امثال اینها را به معنای استقلالی(مثلاً رازق به معنای روزی دهنده بالا ستقلال و خالق به معنای آفریدگار بالا ستقلال) نمی شود به غیر از خدای متعال اطلاق نمود بر این اساس اگر در بعضی از روایات این تعبیرها آمده و سند آنها صحیح باشد منظور این است که آنها واسطه فیض هستند چه این که واقعاً و بالا ستقلال این صفات مخصوص پروردگار است. امّا لفظ جلاله را(چون عَلَم است) نمی توان به هیچ کس غیر از خدا اطلاق کرد اطلاق و اسامی دیگر(غیر از اینها که ذکر شد از قبیل عالم، قادر) به غیر خداوند اشکال ندارد و مراد همان معنای لغوی است؛ گرچه از نظر کیفیّت نسبت این الفاظ به خدا و غیر او فرق می کند؛ مثلاً علم خداوند متعال عین ذات او و ازلی، ابدی و نامحدود است امّا علم دیگران زائد بر ذات آنان و محدود است.

« بخش پاسخ به سؤالات »
گفتن «یا علی ادرکنی» شرک است؟هنگامی گفتن این جمله شرک است که شخص معتقد باشد که آن حضرت در برابر قدرت خداوند قدرت مستقلی دارد؛ ولی اگر معتقد باشد که آن گرامی به اذن خداوند و یا از طریق دعا کردن و خواستن از او می تواند خواسته انسان دیگری را برآورد به هیچ وجه شرک نیست.

« بخش پاسخ به سؤالات »

logo new موسسه در راه حق، نشر و ترویج معارف اسلامی